Bouillabaisse med rouille

on

Lördagkvällen till ära lagade jag en bouillabaisse med rouille efter recept från Carl Butler i Anders Öhmans tappning blandat med ett recept från Systembolaget. Jag tänkte att på sjuttiotalet hade man inte så lätt tillgång till t.ex. färsk fänkål som nu och använde frön stället. Så jag blandade lite olika delar av recepten. Fisken jag använde var lax, rödspätta och torsk, filéat och klart. Gjorde inte egen fiskfond heller. Tyvärr var de färska blåmusslorna slut när vi handlade, och eftersom vi inte var helt friska, valde vi att chansa på förkokta, vakuumförpackade musslor och det gick faktiskt riktigt bra. Så sparade vi lite tid när vi slapp borsa musslor också, inte fel är man egentligen är å där pigg.

När jag gjorde rouillen följde jag Öhmans recept, men saltade också. Märkligt nog stod inget om salt i receptet. Undrar dock om det verkligen ska vara två kokta potatisar, försöker nog med en nästa gång. Noterade i Systembolagets recept delvis andra ingredienser, t.ex. saffran. Tror jag kanske testar det nästa gång istället för den grillade paprikan.

Till detta drack vi en Bourgogne Cuvée Prestige Francois Martenot Chardonnay 2011. Vinet var initialt rätt modest utan stor framtoning. Ingen ekkaraktär, viss fruktighet kunde vi känna. Men efter hand vartefter vinet fått luft och våra smaklökar öppnats till soppans kryddighet fick också vinet viss karaktär. Fläder och citrus och även vanilj kunde vi känna, och det bröt fint mot den kraftiga vitlökssmaken som kom från framförallt rouillen.

Lämna en kommentar