Panisse!

Jag har aldrig ätit panisse i Frankrike, men på Färgfabriken i Stockholm har jag ätit det ett par gånger. Kommer inte ihåg hur det var kryddat, men originalversionen är rätt så okryddad, vilket gör dem ganska trista, faktiskt. Därför följde jag Alain Ducasses grundrecept, men lade till en rejäl vitlöksklyfta och persilja, samt lite grönsaksfond, tabasco och worcestershiresås.

Grundreceptet

  • 1 liter vatten
  • 250 gram kikärtsmjöl
  • 25 gram smör
  • Salt
  • Olivolja

Häll hälften av vattnet under vispning i kikärtsmjölet. Se till att det inte finns klumpar i smeten. Annars får du sila bort dem. Koka upp den andra hälften av vattnet, tillsätt smör och salt, och häll i den kalla smeten under vispning. Sänk värmen till medel. Häll i det du vill krydda med, i mitt fall var det vitlök, persilja, koncentrerad grönsaksfond, några droppar tabasco och worcestershiresås. Ställ klockan på 20 minuter och rör om kontinuerligt. Sänk värmen om det behövs. Efter 20 minuter häller du gröten, som nu ska ha tjocknat rejält, i en smörad form. En bröd- eller kakform funkar. Ställ det hela kallt när det svalnat, och låt stå ett par timmar. Vänd formen upp och ner på en skärbräda så du kan skära små fyrkanter. Den klassiska formen är långsmala bitar, men det är inte så snyggt. Jag formade fyrkanterna försiktigt till puckar. Du kan förstås stansa ut dem med pepparkaksform också. Bryn dem i generöst med olivolja, eller varför inte helfritera, om du har den möjligheten. Ät med en god sallad till.

En kommentar Lägg till din

  1. ingemar schmid skriver:

    Panisse! Ska ofelbart testa.

Lämna en kommentar